Het experiment van de dichter
Ik hou van poëzie en ik lees graag essays.
Een perfecte combinatie leverde Paul Rodenko met De sprong van Münchhausen, verschenen in 1959 en in 2009 heruitgegeven in de schitterende reeks Athenaeum Boekhandel Canon.
Online op DBNL
In 31 artikels, eerder verschenen in tijdschriften zoals Podium en Maatstaf en in de Nieuwe Rotterdamsche Courant, illustreerde hij helder zijn indringende lezing van zijn poëtische selectie: Whitman, Pound, Eliot, Dylan Thomas, Kemp, Achterberg, Vroman, Warren, Kouwenaar, Andreus, Lucebert.
Maar ook zijn beschouwingen over de functie van het boek en over ‘lichte lectuur’ blijven kritische pareltjes na meer dan 60 jaar.
Rodenko zette de naoorlogse experimentele poëzie in Nederland op de kaart in zijn succesrijke bloemlezing Nieuwe griffels, schone leien.
‘De dichter kent alleen de éne weg, de weg die hij gaat.’
Synopsis
Essays over naoorlogse binnen- en buitenlandse schrijvers en dichters, onder wie Belcampo, Carmiggelt, Vestdijk, Roland Holst, Kouwenaar, Andreus, Lucebert, Ezra Pound, T.S. Eliot en Dylan Thomas.